Monday, April 29, 2013

PUTRAJAYA, LEBUH RAYA, JALAN RAYA, VIVA RAYA


Salam sejahtera...

Hari ini ingin melaporkan kejadian kemalangan yang berlaku di depan mata.... aduh trajik nya!

29 April, Putrajaya. Satu kemalangan telah berlaku di satu JALAN LURUS berhampiran persimpangan ke PICC, PUTRAJAYA. Sebuah kereta Viva telah kehilangan kawalan dan telah melanggar sebatang pokok palma sehingga akar pokok tersebut tercabut dan cuba mengejar langit (bayangkan). Pemandu kereta dan anaknya yang berusia lebih kurang 4 tahun dalam keadaan selamat dan stabil. Temuramah dilakukan bersama anaknya tetapi tiada maklumat yang dapat diperolehi. beliau hanya termanggu. Dipercayai, sistem AIR BAG telah sedikit sebanyak membantu keselamatan pemandu dan penumpang. Beberapa soalan juga telah diajukan kepada pemandu kereta tersebut yang merupakan seorang wanita berusia lingkungan 25 tahun. Jawapan yang telah dikemukakan hanyalah... Oh.. sakit dada ini... saya tertidur... kejap aje... terus jadi macam ini... tolong ambilkan barang saya...  Itu adalah diantara ayat ayat yang terpacul dari mulutnya. Satu panggilan telefon telah dilakukan ke Blai polis Putrajaya untuk memaklumkan kejadian yang telah berlaku. Berikut adalah gambar-gambar yang telah dirakamkan.



Hampir mengenai tiang lampu. Kalau kene.... tak tau nak cakap.
Bahagian yang bersepai adalah akar polok palma yang menjadi hiasan di sepanjang jalan.


Rakan-rakan sekalian... Beberapa persoalan yang ingin diketengahkan berdasarkan kejadian ini.

1. Kebaikan Kerajaan di Putrajaya
Kerajaan telah membina jalan banyak jalan yang lurus... tetapi kebanyakan di jalan yang lurus jugalah, banyak kemalangan berlaku di Putrajaya. Adakah jalan yang lurus itu tetapi tidak rata atau kita khayal....yang menyebabkan kita mengantuk

2. Keamanan di Putrajaya
Betul ke aman? Putrajaya telah dikatakan sebuah bandar selamat tetapi kejadian tembak sehingga kematian Timbalan Ketua Pengarah Kastam berlaku. Adakah itu selamat. SELAMAT adalah subjektif. Kalau kita duduk dalam rumah dan ajal kita sampai sekalipun... adakah rumah kita itu dikatakan tidak selamat. Fikirkanlah. Dasarnya... keamanan yang kita kecapi telah menyebabkan kita LALAI. Kita hanyut dibawa arus pembangunan. Kita sepatutnya sentiasa AWAS akan keadaan sekeliling kita. Awas itu akan memberikan kita faedah yang banyak... Kalau tak lalai... tak langgar pokok.

3. Ada HANTU SYAITAN ke 
Ada yang mengatakan bahawa dirumahnya ada bunyi itu, ada bunyi ini. nampak itu dan nampak ini.... pada hakikatnya... memang betul pun... pasal saya alaminya. Adakah kerana syaitan mengaburi mata kita menyebabkan kita lalai dan mengantuk dan seterusnya kereta cium pokok atau cium tiang lampu... Susah saya nak cakap... Pasal saya pun alaminya... 2 kali saya cium belakang kenderaan... dijalan lurus pulak tu...

Masej yang hendak saya sampaikan....
1. Ingatlah kesusahan yang orang lama lama hadapi dahulu... Jangan persiakan perjuangan mereka. Perpaduan adalah asas utama.
2. Ingatlah kenikmatan yang diperolehi. dan kita perlu syukuri ia. Bila kita sentiasa bersyukur,,, kita akan sentiasa ingat...dan tidak lalai...
3. Islam itu membawa kepada perpaduan, jika kita perhalusi dan mengikuti cara yang sebenar. Bukan membawa berlaga disana dan berlaga disini. dan untuk itu...sembahyang dan iktikat itu penting. Kalau kita tak ikut perkara ini, syaitan akan menemani kita, berbisiklah ia dengan tujuan untuk memusnahkan umat ADAM. Pada saya kemalangan adalah salah satu cara.... tetapi berpunca dari diri sendiri.

Menjelang Pilihanraya 13, Fikirkanlah, jangan terpengaruh dengan dakyah dakyah. Allah telah kurniakan kita akal fikiran, pergunakanlah ia dengan sebaiknya. Tapi perlulah kajian kita lakukan.

Untuk Pengeluar VIVA.... saya sarankan... disebabkan kereta itu lembut... tambahkan air bag sistem dan kurangkanlah keupayaan kelajuannya... saya sendiri mampu membawa Viva 850 saya pada kelajuan 170km sejam... bila saya fikirkan balik... saya ini tak ingat nyawa dan tak ingat orang yang menyayangi kita....

7 comments:

  1. Putrajaya is also known as the city with the most traffic lights in Malaysia

    ReplyDelete
  2. teruk remuk kereta tu...kalau ikut logik,mau parah pemamdu/penumpang..syukurlah selamat..

    ReplyDelete
  3. Peringatan utk diri sndiri jua

    ReplyDelete
  4. Nasib baik selanat walau keta tu aku tgk teruk.

    ReplyDelete
  5. memang bahaya kalau terlelap ketika memandu ni walau sesaat..

    ReplyDelete
  6. alhamdullilah tiada kemalangan jiwa direkodkan ketika nie..tapi sy setuju ngan kenyataan SK yang jalan terlampau lurus kat putrajawa tu mampu membuatkan kita mengantuk..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete