Saturday, October 12, 2013

KERAPU SUNGAI BUAH BESAR, KOTA TINGGI, JOHOR


Assalammualaikum.... Salam sejahtera...kepada semua....yang dah lama tak jumpa...

Hari Raya Aidil Adha... tinggal beberapa hari je. Hari Raya Aidil Fitri.... dah beberapa bulan lepas...

Saya ingin mencerita pengalaman seorang sahabat saya bersama pasukannya... Saya dimaklumkan bahawa ... uhhh ... kesian dia... pada sepanjang bulan Ramadan yang lalu..hanya beberapa hari je dia berada di rumah. Bukan kerana apa, hanya panggilan tugas... kesian dia.

Gambar diatas tu adalah gambar kapal yang telah mereka tahan kerana cuba untuk menyeludup diesel ke luar negara. Mereka tahan pada 1 Ramadan dan tugas mereka selesai dilokasi tersebut pada 26 Ramadan.... Kapal tersebut adalah kepunyaan seorang usahawan Indonesia dan Kaptennya adalah seorang warganegara Indonesia yang baru sahaja menimang anak pertama.... kesian kapten tersebut...  Dikhabarkan,,,beberapa ratus ribu liter diesel telah dapat diselamatkan daripada mengalir keluar negara. Tahniah kepada beliau dan pasukannya. Demi negara terpaksa berkemah di lokasi kejadian...

Yang nak cerita sebenarnya adalah... Sungai Buah Besar adalah salah satu sungai yang terletak di bahagian paling hujung negeri Johor. Kedudukan kapal ini ditahan adalah sekitar 3km daripada muara dan sungai ini adalah satu sungai yang agak kecil tetapi dalam dan berliku liku...

Jangan tak percaya... kawasan ini terdapat 3 spesis yang ketara.

Spesis pertama adalah ikan siakap... diaorang tangkap pakai jala yang ditebar sahaja ditepi tepi kawasan tersebut...Memang raspek... Tangkap siakap pakai jala.

Spesis kedua adalah ikan kerapu... tangkap pakai joran macam biasalah... tapi kerapu tuuuu.

Spesis ketiga adalah tilapia merah! Diaorang tangkap pakai tangguk! Macam tak percaya tapi saya ada tengok gambarnya...

Tiga jenis ikan tulah yang mereka jadikan habuan berbuka puasa dan sahur sepanjang mereka bertugas dilokasi tersebut. Disamping itu juga duri dan sembilang tidak ketinggalan menjadi mangsa joran joran mereka.

Sungguh meriahlah ketika itu... namun begitu ... tahniah untuk mereka kerana menjalankan tanggung jawap kepada negara.

Post yang berikut nanti akan saya ceritakan berkaitan lobster atau bahasa inggerisnya adalah udang kara... ini meriah juga. Team ini jugak...

3 comments:

  1. Puas hati tu dapat makan ikan fresh. Hehe

    ReplyDelete
  2. betul... yang puas dia orang... yang melepas adalah sang kerapu.

    ReplyDelete
  3. sekarang ni kat rumah hari2 makan ikan bakar...agak2 kerapu bakar sedap tak :P

    ReplyDelete