Thursday, February 7, 2013

Kemaman

Kemaman... adalah salah satu lokasi di Terengganu. Op... terlupa nak beri Salam.... Salam sejahtera untuk semua. Beberapa hari yang agak sibuk hingga terpaksa melupakan seketika keyboard.... Sebenarnya nak sambung sikit pasal keenakkan memancing di Kemasik... (sambungan entry yang lepas).

Di Kemasik... sahabat saya bernama Azhar yang memperkenalkan lokasi tersebut. Berasal dari Kuantan... Dia jugalah yang memberi khidmat nasihat percuma, menjadi guru percuma tetapi yang kena bayar... kena bawa dia untuk memancing di lokasi yang dicadangkan,,, (no hal beb).

Selain dapat menarik ikan ebek dan gerong belang....op choop! silingan... cerita gerong belang dulu... Masa saya menggatal pergi sorang sorang ke situ... angin agak kuat. Nak berdiri tegak agak takut...takut melayang. Almaklumlah, masa tu badan saya nie kurus tapi sekarang dah gempal... jadi takut diterbangkan angin. Hujan rintik rintik. Saya mula mencari anak kunyit... dapat je saya terus cangkuk pada mata kail. masa tu jam 11 pagi waktu Kuantan. Dengan joran Penn 9 kaki, saya menghayun sekuat hati... tak tahulah berapa jauh saya baling. Tapi di laut lepas, saya rasa dekat je. Di masa tulah... semasa saya menunggu ikan menyambar kelihatan nun jauh disana sayu hidupan yang tak pernah saya lihat terbang ke udara daripada laut...


Rupa-rupanya seekor pari yang Azhar panggil pari lang. Saya pun kenal dia sebagai Pari lang... sungguh besar dan cantik pemandangan tersebut. Anggaran saya terdapat 3 atau 4 ekor pada masa itu.

Sedang menikmati pari lang... tetiba joran saya menyembah bumi. Tali mula keluar tak henti-henti...saya melompat dan menyambar joran saya...angkat dan mula beraksi...Itulah kali pertama joran saya ditarik sebegitu rupa. Dari pengalaman yang ada semasa menarik ebek bersama azhar dan nasihat-nasihat saya, saya beraksi seorang diri .... biasanya saya hanya beraksi paling lama pun 10 minit je dengan joran tersebut, tapi kali nie... mak oiii .. dan lebih setengah jam. Mesin mula panas... nasib baik hujan rintik rintik, dapat sejukkan sikit mesin.

Bila dah sampai tepi, saya bebetul gembira sebab saya pasti, ikan yang saya akan naik mesti lebih 5 kg.... tapi....saya tak terfikir sebelum tu, kalau saya datang 2 orang, salah seorang akan kait ikan naik menggunakan hook. Tapi sekarang hanya saya seorang. Siapa nak kait ikan naik? Kawasan tepi berbatulak tu... Mesti putus kalau tali ke tepi... saya cuba layan lagi ikan tersebut. Memain biar dia ketengah semula kemudian biar dia lemah.

Dah ketengah... tetiba dia henjut ke tepi... saya risau. telaah saya betul gak. Ikan ketepi...tali kena batu...kemudian dia henjut balik ketengah.... saya putih mata... uhaaaaaa. Penat yang dapat. Terus rehat... hisap rokok dulu.

Sekali lagi, saya cari anak kunyit dan saya baling joran lagi. Sekali lagi benda yang sama berlaku... sekali lagi saya putih mata... tapi kali ini seorang memandang dari jauh dan datang ingin membantu tapi tak sempat juga... katanya itu adalah GERONG BELANG besar!.... ramai yang tewas di situ!... saya beborak kejap dengan dia dan terus balik.

Itulah kali pertama saya balik rumah dari situ dengan tangan kosong.... nak singgah pasar beli ikan (buat dummy) malas... balik terus....

1 comment: