Sunday, February 24, 2013

TRIP DI SUNGAI BESAR, SELANGOR

Salam semua... hari ini terasa badan selesa sedikit setelah hampir seminggu tak berapa sihat.... almaklumlah...dah lama tak bekerja keras dalam memancing nie. Tak ada warm up.... terus ke laut dalam...

Terima kasih saya ucapkan kepada kengkawan yang melawat blog nie, yang mengomen dan yang bertanya....  jadi... apa tunggu lagi.... nie nak bercelotehlah pasal trip nie...

Si baju kuning kat atas tu, saya panggil dia sebagai Joe. Seorang pengusaha bengkel kereta... siapa rasa nak kereta dia laju, boleh call Joe. Joe jugalah yang mempelawa dan mengajar saya memancing di laut dalam untuk trip nie.... ma kasih brother Joe! Depan Joe tu adalah master chef kami... Dia punya masak... manyak sedap oiii. Kami satu bot sentiasa menunggu masakan dia. Kalau dia tidur... kami kebulur. Sebelah kanan Joe, yang berdinding putih tu adalah tandas... kira nak melepas tu ada selesalah...

Tiga hari dua malam... makanan sedap sedap. goreng pisang pun ada... trip nie memang best... best tang makan... tang hasil buruan... agak kurang sikitlah. Bukan tak best tapi saya tak dapat apa yang dihajati.... kerapu.... 15kg tak dapat.!!!! Geram...geram....

Untuk sesiapa yang ingin tahu nama bot.... tu di gambar di atas.... LOBSTER... No telefon dia pun ada... tekong dia nama Ah Chai... Nak cerita sikit pasal Ah Chai... Dia nie kuat tidur... Bila bersauh je terus tidur, bersauh je terus tidur. TAPI.... saya betul respek kat dia... kalau 15 minit ke 30 minit lepas bersauh tak ada sesiapa naik ikan atau ikan yang naik kecik-kecik, dia akan pindah ke port lain... tu yang dapat bebesar tu. Bot nie pulak siap dengan tempat mandi di bahagian bawah, jamban di bahagian buritan. Jamban memang tertutup... kira selesalah nak melepas tanpa segan silu.... tapi jangan lepaskan angin kuat kuat, nanti orang kat dapur terdengar....

Di bot ini ada 14 rod holder. Maka dengan itu, semestilah ada maksimum 14 pemancing aje dalam satu satu masa tapi kalau masing-masing nak pasang 2 joran... maksimum ahli pemancing adalah 7 orang dan mestilah bayar lebih bro... oh lupa... nak maklumkan... trip ini, saya bayar sebanyak RM350. Ini termasuk umpan ikan kembung. Tapi kalau nak umpan lain... cari sendirilah... Cadangan saya carilah umpan sotong kurita... mesin saya banyak kali meraung, drag asyik keluar... itu yang pemancing lain menjeling tu... jangan marah kekawan.... (memancing nie nasiblah... ada rezeki adalah, kalau tak ada tu tak adalah).

Memang rezeki kami "UNTUNG" pasal malam pertama dan malam berikutnya, kami di pukul ribut. Malam pertama agak teruk sikitlah. Pukul 8 malam terpaksa tutup akaun. Kami mula mancing semula jam 2 pagi. Saya pada masa tu duduk pada haluan bot dekat dengan sauh. Di situ saya letaklan joran saya... pukul 6 pagi, joran saya diusik... loceng bunyi sikit je... waktu itu kedalaman air adalah 75 meter. Saya guna mesin manual... rasa malas nak tarik.... letih pasal tali yang keluar tu panjang... almaklumlah 75 meter. Batu ladung yang kami pakai pula... 1.5 kg beratnya... kalau pakai yang ringan... alamatnya dihanyutkan dek aruslah... pastu bebelit dengan orang... padan muka... jadi jangan buat macam tu... sambung balik cerita tadi... loceng bunyi lagi... sikit je... dah 2 kali loceng bunyi.... saya pun bingkas dan dan tarik pancing. Kayuh punya kayuh ... terasa berat tapi tak melawan sangat.... rupa-rupanya ada jenahak 1.5 kg lekat... saya punya happy. Itulah ikan pertama saya yang agak besar sikit dan yang ke tiga di dalam bot....kira saya dah ada lesenlah... taklah malu sangat.... hehehe.

Lepas daripada tu, saya letak kembung yang disisir, tak sampai 10 minit, joran melengkung, drag keluar meraung raung... saya melompat pada joran dan mula kayuh mesin. Joe bantu saya.... bila nak lepas tali, bila nak kayu pelahan dan bila nak kayuh laju. Alhamdullilah.... Aruan Tasik pula saya naik... sungguh gembira. Ikan no 4 yang besar naik.

Malam yang kedua pun kami dipukul ribut tapi tak seteruk  malam pertama. Jadi, kami semua ambil peluang untuk tidur. Tempat tidur ada disediakan... kira bolehlah untuk meluruskan pinggang. Jam 11 malam.. bila reda, kami semua melompat ke joran  untuk pasang umpan.  Jam 12.30 malam... joran saya berbunyi lagi... alhamdullilah... merah 2.25kg naik. Cukup seronok rasanya.... Lepas daripada itu, joran saya telah ditarik dengan amat kuat sebanyak 8 kali berturut turut.... ikan apa yang makan tu? saya tak tahu. Masa tu saya gunakan sotong kurita yang agak besar, jadi dia makan tak kena pada mata... betul betul saya frust... kalau tak.... Menjelang jam 5.30 pagi jelah tetiba tali joran saya ke tepi. saya pun tariklah. Rasa macam tak ada ikan tetapi bila dah hampir sampai kepermukaan, joran saya direntap kasar.... rupa-rupanya ikan pecah periuk 2.35kg tarik. Semua ahli trip nie heran pasa ikan ini biasanya berada di kawasan yang ada kumpulan sampah ataupun unjang... bukan main di dasar... tapi rezeki saya... alhamdullilah... itulah ikan terakhir yang besar yang telah saya naikkan.

Ini suasana memancing pada hampir waktu malam. kesan menggunakan batu ladung 1.5 kg... joran jadi bengkok macam di tarik ikan... Kebanyakkan kami menggunakan mesin elektrik. Saya, Joe dan seorang lagi rakan kami menggunakan manual.... Menunggu ikan makan merupakan satu ujian kesabaran.

Antara pemandangan yang dapat dilihat di tengah laut. Nak tengok daratan? Lupakan saja... Tak Nampak. Pada waktu ini, kami berada di perairan negeri Perak. Atas lagi dari Pulau Sembilan dan Pulau Jarak...

Gambar diatas pula merupakan antara ahli untuk trip ini. Walaupun saya baru dalam pancingan laut dalam, tetapi tidak disisihkan, mereka amat ringan mulut untuk mengajar dan ringan tulang untuk membantu jika tali tersangkut pada batu atau karang di dasar... Terima kasih semua. Untuk Pengetahuan semua... gambar-gambar diatas adalah diambil oleh Azreen dan Anas. Saya tak bawa kamera waktu itu....

Oklah... nanti saya akan cerita trip di Endau.... tunggu....

1. pergh..teringin la nk pegang joran..lama dah rehat2 nie..haha

2. Pengalaman yang tidak boleh dijual beli..
    Ah Chai the best ...hehehe

3. Sangat menarik. Terima kasih banyak2. Saya baru balik dari pantai timur dgn hubby. Singgah Kemasik sbb terpengaruh dgn bro. Tapi hujan lebat dan ombak kuat sangat. So 350 seorang untuk joran sorang satu yer?

4. Di kemasik... Umpankan anak anak kunyit... Perambut 2 depa. Baling sejauh mungkin. Bila hujan.... Insyaallah... Gerung belang akan sambar...

5. Pasal bot tu... Boleh nak letak joran lebih... Tambah mobile rod holder...

6. Replies
    1. Ikan fresh memang sedap n manis...masak stim pun da ok.

7. pengalaman yang menarik..walaupun secara teknikal aku tak tahu sgt pasal memancing nie tapi menbaca journey pun dan best..hehe

Regards,
    -Strider-

1. Asas memancing amat senang.... Pasang umpan pada mata kail dan baling... Tunggu ikan makan dan tarik... Tektik dan teknik lain akan kita dapat sendiri...melalui pengalaman dan kengkawan...

2. saya pernah try memancing 2-3 kali tapi nak pasang umpan pun tak reti..tiap kali pasang mesti umpan tu abis camtu jer bila masuk dalam air..itu baru kat kolam...hehehe..agaknya memancing ni memerlukan practise to make it perfect kan..hehehe

Regards,
      -Strider-

3. Itu.... Kita boleh jumpa. Duduk semeja dan bolehlah ajar sikit sikit...

8. Agak menakutkan bila berada di tengah ribut di laut kan....

1. Bak kata pepatah...kalau takut di lambung ombak jangan berumah ditepi pantai...

9. awesome nya laut tu.. hmm tp banyak cabaran n kne sabar kn

1. Betul tu...memancing di mana2 pun mengajar erti kesabaran.

10. pergh... bila tgh gmbr1 tu terasa cm ada kat tmpt tu plak!!!! mesti seronok kan? :)

1. Memang seronok Cikgu....lain kali jom pi sekali

11. Salam,
    Pernah sekali pergi memancing laut ni...Kat Sg Besar le juge, Kat kapal karam katanye. Tapi malangnya kena ribut. Xsempat memancing pun. Terbaring jer, xboleh tahan, mabuk laut. Ombak menggila, bot dah teroleng2 smpai air laut pun boleh msuk. ...Naib baik, umur panjang... selamat balik.
    Tobat dah... xnak mancing laut lagi...

1. Dugaan tu Encik Bin...biasa la lautan dalam x bole diduga.

12. sungguh indah panorama laut..penuh dengan khazana..khususnya ikan..take care selalu..

1. Memang cantik pemandangan di tengah lautan Encik Etuza....indanya ciptaan Tuhan.

13. ramai juga pergi trip mancing ni ye bro..

1. Ya Hairul, dapat kawan baru pun ramai juga...

14. wah pancing..hubby saya suka sangat laa bab pancing nie..

15. assalam, tentu sedapkan dapat makan ikan fresh2 ..

16. Wah.. banyak hasilnya juga... oh tq bro kerana kasi no phone tekong.. kalu ade trip di area perairan kedah dan perlis roger2 sama.. tapi sekarang nih port kat sini tak berapa cantik dah seperti dulu...